tisdag 5 november 2013

En liten tid till relationer

Visst är relationen en viktig del av lärandet? Och en viktig del av det som händer mellan personalen och ledningen? Mellan människor som jobbar tillsammans över huvud taget.

Relationer är något som vi ofta tar för givet i betydelsen att vi beter oss som om de uppstår av sig själva och som om vi har en grundläggande rättighet att ha bra relationer. Tänk bra på alla som upplever sig bli bemötta med brist på ”respekt” utan att ha gjort något speciellt för att förtjäna den.

Relationer är både lättare och svårare än vi tycks tro. De påverkar de allt vi gör, inte bara grupparbeten, samarbeten och diskussioner, utan också hur det vi gör på egen hand bedöms och får för resultat. De är svårare i bemärkelsen att man behöver träna sig på att bli riktigt bra på att utveckla och stötta relationer. De är lättare på det sättet att man med en ganska liten insats kan starta en god spiral. Människor är i grunden intresserade av att ha goda relationer och svarar därför positivt på en invit.

Visst, vill man behålla en god relation eller bygga upp en där man mist förtroendet så kan det ta lång tid. Men det man vinner i längden är inte bara att elever/lärare/personal lär sig mer, utan också att man själv mår bättre.

Ett enkelt sätt att börja är genom att
  1. ta reda på något en person vill ha (behöver)
  2. visa i handling att man har tagit hänsyn till detta
Vill man dessutom bli riktigt bra på detta kan man följa upp genom att fråga mottagaren hur det blev. Detta synliggör ens goda vilja och ger en möjlighet att kolla om man uppfattade mottagaren rätt. Man får också möjlighet att korrigera vissa björntjänster som kan ha råkat hända. Bara man kommer ihåg att det är mottagaren som bestämmer vad som är ”bra”.


Enkelt och självklart? Utmärkt: vem tänker du lyssna på idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar