torsdag 14 juni 2012

Tid att tänka

Hur ser vi på introverta elever och medarbetare? Den frågan ställde jag mig i samband med att jag lyssnade på en TED-föreläsning av Susan Cain, som har skrivit en bok om att vara introvert och som menar att vi lägger för stort tryck på att alla ska vara extroverta. Nu tror jag att det är värre i USA och att trycket på att var extrovert är större där, men nog är det något vi behöver fundera över här också?

Susan Cain berättar att mellan en tredjedel och hälften av alla människor är företrädelsevis introverta. Det betyder att de lär sig bäst och är mest kreativa om de får mycket tid att vara för sig själva (inte nödvändigtvis ensamma, utan möjlighet att begrunda text eller tankar i lugn och ro). Hur ser det ut i skolan idag? Hur mycket tid för stilla reflektion ger vi eleverna?

Är det kanske så att nästan all tid i skolan istället är inriktad mot extroverta personer, så till vida att man antingen förväntas lyssna på någon annan eller delta i ett samtal med andra? Och att de elever som tydligt visar att de behöver egentid oftast blir uppmanade av läraren att bli mer extroverta? Jag skulle dessutom vilja påstå att många verkar tolka det här med entrepreneuriellt lärande som att man ska träna på sina extroverta färdigheter, översatt till att prata för sig och ta plats.

Vi kör alltså över mellan hälften och en tredjedel av eleverna på det här viset. Inte nog med det – djupkunskap och dess medföljande kreativitet kräver att man får tid att reflektera. Och detta gäller även företrädelsevis extroverta personer, de som har spontant lite svårare att stilla still och fundera, och som därför skulle behöva träna mer på det.

Reflektionstid är alltså en viktig och försummad del av lärandet, men ganska lätt att införa som en naturlig del av en lektion. Till en början kan man ha kortare pass (eleverna får två minuter att fundera över en specifik fråga innan de pratar om frågan med varandra). Ovana elever behöver ha fasta strukturer och träna många gånger, innan man kan införa längre och mer djuptänkande pass (svårare eller mer komplexa uppgifter). Ett annat förslag är att börja en lektion med fem minuters reflektion om vad man lärde sig förra gången. Det sätter igång elevernas tankar inom området och gör dem mer benägna att ta in information.

En skola/arbetsplats som utnyttjar hela spektrumet av förmågor – från introverta till extroverta – kommer att bli både trevligare och mer kreativ. Vad ska du göra för att ge de introverta mer plats till hösten?

4 kommentarer:

  1. Åhh vad kloka tankar... tror det skulle vara bra på arbetsplatsen också! Beslut ska alltid tas i en rasande fart och man känner sig alltid stressad när man tänker på om man valde rätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Bra idé: mer reflektion på arbetsplatsen!

      Vad hade hänt om varje möte avslutades med ett par mintuers reflektionstid där man (en och en) fick fundera igenom vad mötet hade gett? Och vad hade man fått höra om man sedan gick laget runt och lät alla berätta vad de kommit fram till?

      Radera
    2. Känns som om reflektionstiden är "slut" nuförtiden! Det snabba, effektiva premieras för det mesta! Jag ska prova reflektera mera i min femma! Idag skulle eleverna tänka på "Vad gör dig riktigt lycklig" och det var svårt! Många fastnade i materiella ting... och man svarade väldigt snabbt på frågan!

      Radera
    3. Hej Eva!
      Hur har ni det på VR nu för tiden? Min bloggkompis och jag kommer gärna till er för att det ni tänker verkligen ska bli av. T.ex. reflektera så att det blir mening med det. Jag kommer ändå förresten, bara för att hälsa på. Har du läst fler av våra inlägg?

      Radera